На 9 юни очакваме Lenovo да представи първия потребителски смартфон с технологията от експерименталния проект Project Tango на Google, който според българския офис на Lenovo би трябвало да се появи в продажба по-късно през лятото на цена под 500 долара. Засега не са известни много други подробности за устройството, но е ясно, че ще има дисплей с диагонал под 6,5”, което ще го постави в категорията на фаблетите, но пък достъпната цена може да му осигури място в ръцете на повече потребители.
Какво е Project Tango? Това е името на разработена от експерименталния отдел на Google технология, която залага на компютърното зрение, за да даде възможност на мобилните устройства да “виждат” света около тях и да определят позицията си в него, без да се налага да използват GPS или други средства за локализиране. Това се постига, като се комбинират данни от различни източници – визуални маркери от околността с информация от акселерометъра и жироскопа; запазена информация за средата под формата на карта, която може да бъде получена от други устройства и на свой ред да бъде споделена; сензори и камери за отчитане на дълбочина и определяне на разстояние, размери и повърхности в средата.
Така се постигат 6 степени на свобода на устройството (3 оси на ориентация и 3 оси на движение) и то прецизно може да определи позицията си във всеки един момент. Накратко преживяването няма нищо общо с това, което беше популярно преди няколко години в първите опити за добавена реалност в мобилните устройства. Sony също добави в редица от камерафоните си опция за наслагване на различни обекти върху средата, но ефектът е много базов на фона на възможностите на Tango.
По време на конференцията Digital|K в София в края на май успяхме да поговорим с Майкъл Пор от Lenovo за Project Tango, който потвърди, че едновременно с представянето на смартфона в Щатите ще бъде направена и неговата премиера в Пекин. Цената на устройството ще бъде под 500 долара, а според Майкъл Пор пазарната премиера на телефона ще бъде през септември, октомври или ноември, което се различава от споделената по-рано информация. Ще успее ли обаче технологията, която позволява на телефона да вижда, да спечели потребителите, или те ще гледат на нея като на ненужна екстра, подобна на 3D дисплеите, които преди време неуспешно се опитаха да се наместят при смартфоните? Това е технология, която може да промени много неща, смята Майкъл Пор.
Според него потенциалът й е голям при игрите и цифровите карти и навигацията на закрито, а освен това може с голям успех да се ползва и при шопинг – например при покупката на големи уреди потребителите могат да измерят с телефона си точните размери на наличното място и дори да наложат триизмерен модел на желаното устройство, за да видят как ще стои в дома им. Навигацията на закрито на свой ред може да води до мястото на дадена стока в магазина или пък да покаже на екрана на устройството позицията на стоките в разпродажба, без да се налага да обикаляте магазина, за да видите кои точно са намалените стоки и къде се намират. Пор смята, че начините на употреба на технологията са много и тя е подходяща и за ежедневието, а не само за определени случаи.
Една от най-големите движещи сили зад популярността на смартфоните и бума на мобилните приложения са игрите и те могат да имат определящо значение и за успеха на Project Tango. Според Lenovo добавената реалност ще промени начина, по който се забавляваме, тъй като вместо да стоим на едно място, ще се наложи да се движим в пространството, за да играем. Майкъл Пор демонстрира игра от жанра на шутърите, която използва околността на телефона в геймплея, като я обвива с текстури и кара играчът да се движи наоколо, за да атакува враговете и да се крие от тях. Това е коренно различно от виртуалната реалност, която в общия случай изисква поставянето на очила за изолиране от околния свят и фиксирането на потребителя в една позиция (изключение прави HTC Vive).
Project Tango позволява върху реалността около нас да се наложат обекти от виртуалната реалност, така че играчите да не са изолирани от света и да се запазва тяхната нормална подвижност. През следващите месеци и години се очаква Google да продължи да инвестира значителни суми в развитието на технологията, а според Пор Lenovo има необходимите опит и възможности да я направят масова – все пак компанията е най-големият производител на компютри в света и знае как да прави хардуер. За разлика от мобилните 3D технологии, които се появиха мимолетно на пазара, Project Tango има бъдеще и много области на употреба, смята Майкъл Пор.
Освен играта бяха демонстрирани приложения за измерване на разстояние между посочени върху екрана точки и софтуер за персонализиране на велосипед, при което потребителят променя различните части и вижда в реално време резултата, преди да го поръча с едно натискане. Видяхме още виртуален домашен любимец, който може да се катери по мебелите около потребителя и реагира на неговите жестове и движения. Майкъл Пор показа и софтуер за разглеждане от всички гледни точки на автомобили в реален мащаб, което е удобно, ако сте решили да се сдобиете с ново превозно средство – така вместо да ходите до дилърски салони, можете да видите отблизо и с големи детайли автомобилите директно в хола си. Подобни приложения вече разработват Ikea и американската верига Lowe’s, които позволяват да видите как ще изглеждат уреди и мебели в дома ви, преди да ги поръчате.
Рано е обаче да прогнозираме какъв ще бъде пазарният успех на очакваното устройство на Lenovo. Макар и да не е нова, технологията на добавената реалност се разви сериозно през последните години с помощта на компании като Google, Microsoft и Magic Leap като алтернатива на виртуалната реалност, която не изисква откъсването на потребителите от обкръжаващата ги среда. От друга страна размерът действа възпиращо на повечето потребители, а освен това успехът ще зависи от наличните приложения – Google и Lenovo се опитват да променят това със създаването на инкубатор за проекти и обещание за финансиране на най-добрите идеи, но тепърва предстои да разберем какви са резултатите от това.
Oт:mobilebulgaria.com
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Напишете коментар